In toate bisericile ortodoxe este singura zi in
care nu se oficiaza slujba Liturghiei. Liturghia inseamna jertfa si se
considera ca nu se pot aduce doua jertfe in aceeasi zi. In schimb, se
oficiaza Denia Prohodului.
Credinciosii trec pe sub masa plina cu flori,
care simbolizeaza catafalcul Mantuitorului. Pe aceasta se asaza o fata
de masa infatisand punerea in mormant a lui Iisus (Epitaf), Evanghelia
si Crucea.
La final, preotii canta Prohodul Domnului. Slujba se incheie
cu procesiunea de inconjurare a bisericii, care simbolizeaza
inmormantarea Domnului. La sate, Denia Prohodului se mai numeste Denia
Tinerilor, pentru ca batranii trec mai greu pe sub masa.
Anumite
activitati sunt oprite cu desavarsire in Vinerea Mare, fiindca au
contribuit la adancirea chinurilor lui Iisus. Nu se consuma urzici si
nici otet, pentru ca Lui i s-a dat sa bea otet dupa ce a fost biciuit,
nu se lucreaza nimic, pentru ca totul "va seca", nu se framanta si nu se
coace paine, ca sa nu se arda mainile Maicii Domnului, aflata in durere
si in rugaciune.
In schimb, se rosesc ouale, pentru ca atunci a curs
sangele lui Iisus, si se inconjoara casa de trei ori cu lumanarea adusa
de la slujba Prohodului, spre a o feri de boli, de trasnet si de foc. In
Vinerea Mare, dupa datina, se tine post negru - nu se mananca si nu se
bea nimic toata ziua.
Numita si Vinerea Seaca, in aceasta zi nu se spala
rufe, nu se coase si nu se sacrifica pasari sau animale; cine face
vreun rau semenului sau, se spune ca va fi pedepsit inzecit pentru fapta
sa.
In unele zone ale tarii se afuma cu tamaie pomii si casele pentru a
le feri de animalele salbatice, de trasnete, boli si daunatori. De
asemenea, exista traditia ca daca ploua, va fi un an imbelsugat, iar
daca nu, va fi mare saracie tot anul.
Pentru cei interesati, Catisma a saptesprezecea - starile Prohodului, vi le ofer in format pdf.